MS-hybride polymeren hebben zich bewezen onder alle denkbare belastingen
Duurzaamheid en gezonde werkomstandigheden staan bovenaan iedere agenda. Alle markten hebben ermee te maken en ieder bedrijf neemt maatregelen om aan nieuwe eisen te voldoen. Nieuwe lijmsoorten bieden grote voordelen: ze helpen bij energiebesparing en bevatten geen stoffen die gevaarlijk zijn voor mens of milieu.
Traditionele lijmen zijn niet altijd even vriendelijk voor mens en milieu. Dat geldt bijvoorbeeld voor polyurethaan systemen (PU-lijm en –kit). Deze systemen bevatten isocyanaat en dat kan aanleiding geven tot nadelige effecten bij langdurige blootstelling. PU-systemen zijn zeer geschikt voor bepaalde toepassingen, en er waren nooit alternatieven. Tot de huidige MS Hybrid-polymeren werden ontwikkeld. Deze nieuwe lijmsoort zorgt voor een sterke verbetering van de werkomstandigheden. Endat is vooral van belang sectoren waarin traditioneel veel PU-lijmen verbruikt worden, zoals de auto-industrie en de maritieme sector.
Kilometers lijm voor auto's
Elektrische voertuigen bestaan voor een belangrijk deel uit lichtgewicht materialen, zoals composieten en hoogwaardige aluminiumsoorten. Lijm is het voornaamste middel om deze materialen te verbinden. Gemiddeld bevat een moderne auto zo’n 35 kilo aan lijmverbindingen, en moderne bussen zo’n 150 kilo. Bekende toepassingen zijn het verlijmen van de vloer, de stoffering, de ramen en het dak. Maar lijm wordt ook toegepast voor verbindingen op minder bekende plaatsen, zoals de carrosserie en de productie van sandwichconstructies. Voor al deze toepassingen werden traditioneel PU-systemen gebruikt en dat leidde tot gezondheidsrisico’s voor de mensen die hier werkten.
Isocyanaat-vrij
Gelukkig bestaan er tegenwoordig MS Hybrid-polymeren. Deze flexibele lijmsystemen bevatten geen stoffen die belastend zijn voor mens en milieu, met name geen isocyanaat. MS Hybrid-polymeren voldoen aan de hoogste kwaliteits- en veiligheidseisen van de automobielsector. De lijmen zijn onder meer gecertificeerd volgens “Euro-NCAP 64km/h frontal impact”.
Maritieme sector
De andere bedrijfstak waar MS Hybridpolymeren veel toepassing zullen vinden is de maritieme sector. Daar wordt het teak op het dek van een jacht verlijmt met PU-lijm en na het lijmen volgt nog een bewerking, het “inrubberen”. Daarbij worden de naden tussen het teak gevuld met PU-kit. Een lijm- en kitsysteem kan in de maritieme wereld alleen een succes worden als het bestand is tegen vocht en zout. Mavom heeft voor een relatie een MS Hybrid-kit onderworpen aan een zoutsproei-test. De kit doorstond een blootstelling van meer dan 1000 uur en de relatie gebruikt deze kit inmiddels al een aantal jaar met succes voor de bouw van luxe jachten. MS-Hybrid polymeren kunnen PU-systemen in de maritieme sector vervangen voor het afdichten van naden, het lijmen en inrubberen van teakdekken, de productie van sandwichconstructies, en bij het poedercoaten.
Veel voordelen
MS-Hybride polymeren zijn in opmars en de redenen daarvoor zijn duidelijk. Deze lijmen bevatten geen oplosmiddelen en geen isocyanaten; ze zijn uv-bestendig en blijven elastisch. Bovendien hechten lak en verf zich op deze polymeren, want ze bevatten geen siliconen. MS-Hybride polymeren hebben zich bewezen onder alle denkbare belastingen, zoals zout zeewater en de meest extreme weersomstandigheden.