A16 Rotterdam

Smering van een wegdekconstructie boven de snelweg

De uitdaging

De fly-over van het Terbregseplein is zo’n 450 meter lang en bestaat uit 2 wegdekken. Om het verkeer niet te hinderen, is er boven beide rijrichtingen een constructie over de snelweg gebouwd volgens de Incremental Launching Method (ILM-methode). Dit is een veilige methode in de civiele techniek waarbij een compleet brugdek van één kant naar de andere kant wordt geschoven, ofwel ‘gelanceerd’ met een snelheid van ongeveer 2,5 meter per uur. Aan Mavom is advies gevraagd voor een siliconenpasta die zware objecten goed laat glijden en frictie reduceert.


Bijzonderheden:

  • De constructie (ook wel de ‘Lanceerneus’ genoemd), overbrugt de afstand tussen de pijlers en zorgt ervoor dat het gewicht goed is verdeeld.
  • Elk wegdek bestaat uit 17 segmenten die tussen de 22 en 30 meter lang zijn.
  • De betonnen dekken worden ter plaatste op de zogenoemde voorbouwlocatie gestort. Hier moet het ongeveer twee weken uitharden alvorens het in z’n geheel over de weg wordt ‘gelanceerd’. Het duurt in totaal 3 weken om een segment te bouwen.
  • Beide wegdekken worden vanaf de noordzijde over het Terbregseplein heen geschoven.
     

De oplossing

Om het schuiven van het wegdek vanaf de voorbouwlocatie en over de pijlers te vergemakkelijken hebben we aangeraden om Mavom 23 Compound, een siliconenpasta, te gebruiken.
 

De resultaten

De constructie wordt met de Mavom 23 Compound gemakkelijker gelanceerd, doordat de siliconenpasta een hoge drukopname capaciteit heeft. Dankzij de uitzonderlijk hoge weerstand tegen water, kunnen de werkzaamheden tijdens alle weersomstandigheden gewoon doorgaan. Verder is de pasta niet corrosief en tast het het staal in de constructie niet aan.

Case study A16 Rotterdam

“Met de Mavom 23 Compound verloopt de bouw
van het viaduct gesmeerd.”

Quote by: Erik Maarten Vermeulen, Werkvoorbereider Civiel bij de Groene Boog

Productinformatie

Mavom 23 Compound is een siliconenpasta en is ontwikkeld voor gebruik in de industrie als smering toepassing. Het product bevat geen gevaarlijke bestanddelen en vormt geen belasting voor mens en milieu. Het heeft een goede weerstand tegen de meeste chemicaliën, een breed temperatuurbereik, lage dampdruk, lage vluchtigheid en een uitzonderlijke weerstand tegen water. Verder is het niet corrosief voor metalen en heeft het geen weekmakers effect op rubbers of kunststoffen.

Case study Strukton Hoornsebrug Purmerend

450 meter lange oversteek van fly-over over Terbregseplein.
Bron: DroneAddicts

Case study Strukton Hoornsebrug Purmerend

Topview Luchtfotografie Terbregseplein.

Case study Strukton Hoornsebrug Purmerend

Het toekomstige A16 Rotterdam tracé.
Fotograaf: Sjaak Boot

Hoe kunnen we u helpen?

Heeft u vragen over onze producten of over bepaalde toepassingen? We helpen u graag verder om de juiste chemie te vinden voor uw toepassing. U kunt ons telefonisch bereiken via +32 (0) 3 880 07 60. 

Naar boven