Zeewaardige lijmsystemen

Zeewaardige lijmsystemen

Zeewaardige lijmen

Lijmverbindingen maakte hun intrede in de industrie bij de innovatieve vliegtuigbouw. De automobielindustrie volgde kort daarop als early adopter. Daarna ontdekten ook andere sectoren de mogelijkheden van nieuwe lijmen, waaronder de maritieme sector.

 

Alles moet sneller, beter, groter en goedkoper. Zo is het nu, en zo was het ook al in de tijd van De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Ons land beleefde toen zijn hoogtijdagen als maritieme grootmacht en dat was onder meer te danken aan het toepassen
van nieuwe technieken in de scheepsbouw. De technieken zijn veranderd, maar de eisen zijn hetzelfde gebleven. Toen was hout de voornaamste grondstof en zorgde de houtzaagmolen voor verbetering van het bouwproces. Nu komen de verbeteringen van lijmtechnologieën.


Extreme invloeden

In de huidige tijd van snelle ontwikkelingen en innovaties is de maritieme sector een voorloper van het gebruiken van nieuwe technologieën. Futuristische scheepsdesigns vragen om lichte en sterke materialen: aluminium en composiet zoals glasvezelversterkte kunststoffen en polyester. Deze materialen laten zich uitstekend verwerken met moderne lijmen. Maar niet iedere lijm is geschikt. De materialen voor zeewaardige jachten moeten bestand zijn tegen extreme invloeden, zoals intensieve uv-straling en zout water. Lijmtechnologieën die hieraan voldoen zijn epoxy, PU-lijmen, MS-Polymeren en methylmethacrylaten, ofwel MMA’s. MMA-lijmen hebben een aantal voordelen ten opzichte van de traditionele technologieën, zoals epoxy. MMA-lijmen zijn snel, sterk en slagvast. Sommige MMA-systemen bevatten impact modifiers, gepatenteerde technologieën die unieke eigenschappen geven op het gebied van slagvastheid en afpelweerstand. Deze lijmen zijn uitermate geschikt om torsiekrachten, trillingen en andere dynamische belastingen te absorberen, waardoor breuk voorkomen wordt. Het contrast met epoxylijmen is groot. Deze lijmen zijn hard en bros, en ze harden vaak traag uit. Wanneer een epoxy verbinding het begeeft, zet de breuk zich vaak voort over de gehele lengte van de lijmverbinding. Moderne MMA’s worden onder meer gebruikt voor het lijmen van radarsystemen, scheepsramen, schuifdeuren, stringers en andere verstevigingsribben. De meest opvallende verbinding is de verlijming van het dek op de romp. Hier wordt getoond tegen welke enorme krachten deze lijmsystemen bestand zijn. De ontwikkeling van dit soort verbindingen worden gedreven door de zoektocht naar mogelijkheden om kosten en gewicht te besparen. Ook de scheepvaart zoekt naar alternatieven vanwege de “Zero Emmissie norm” die door de overheid is opgelegd.

 

Modulaire bouw

De nieuwe lijmsystemen bieden ongekende mogelijkheden voor ontwerpers. Traditioneel werden romp en dek beiden van staal gemaakt en aan elkaar gelast. Hierdoor was er weinig ruimte om te werken in de afbouwfase en was het gewicht relatief hoog. In een modern schip wordt de romp gemaakt van aluminium en het dek van composiet.  Romp en dek worden pas in een latere fase met elkaar verlijmd. Daardoor blijft er veel meer ruimte vrij voor handelingen tijdens het bouwproces en kan er sneller worden gewerkt. Deze modulaire bouwmethode geeft jachtenbouwers een voorsprong op hun concurrenten en daarmee behoudt Nederland zijn toonaangevende positie in de maritieme wereld.

 

De nieuwe Cimclean 50 FF is een relatief milde, multifunctionele Formaldehyde Releaser vrije systeem reinger. Het product tast de machines niet aan en is te gebruiken voor de meest uiteenlopende typen metaalbewerkingsvloeistoffen. Daarnaast is de Cimclean 50 FF ook corrosiewerend tijdens de reiniging.

MS-Polymeren voldoen aan de hoogste kwaliteits- en veiligheidseisen van de automobielsector - Mavom

"Meer ruimte vrij voor handelingen tijdens het bouwproces zodat er sneller gewerkt kan worden."

 

Quote by: Jarco Weergang,

Productspecialist Lijmen bij Mavom

Hoe kunnen we u helpen?

Heeft u vragen over onze producten of over bepaalde toepassingen? We helpen u graag verder om de juiste chemie te vinden voor uw toepassing. U kunt ons telefonisch bereiken via +32 (0) 3 880 07 60. 

Naar boven